υπέρταση, εγκεφαλικό, έμφραγμα, κάπνισμα, άσκηση

Η υπέρταση αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων όπως το έμφραγμα και η καρδιακή προσβολή. Πρέπει να τη ρυθμίζουμε για να διαφυλάξουμε την υγεία μας.


Ειδικότερα, η υπέρταση αυξάνει τον  κίνδυνο στεφανιαίας νόσου, εμφράγματος του μυοκαρδίου και ασυμφορητικής καρδιακής ανεπάρκειας ενώ υπερδιπλασιάζει τον κίνδυνο για ισχαιμικά και αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια, ανεύρυσμα αορτής, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, μεταβολικό σύνδρομο, προβλήματα αντίληψης και μνήμης αλλά και βλάβες στον αμφιβληστροειδή.

Η υπέρταση είναι ύπουλη, χωρίς εμφανή συμπτώματα. Όσο υψηλότερη είναι και όσο μεγαλύτερο το διάστημα μένει χωρίς αντιμετώπιση, τόσο μεγαλύτερες βλάβες προκαλούνται στον οργανισμό.  Δυστυχώς δεν υπάρχει θεραπεία. Απαιτείται ιατρική παρακολούθηση και φαρμακευτική αγωγή με αντιυπερτασικά δισκία. Την αγωγή καθορίζουν παράγοντες όπως η ηλικία, τα συνοδά νοσήματα, ακόμη και οι τυχόν αλλεργίες που αντιμετωπίζει ο ασθενής. Αν η υπέρταση είναι ελαφρά δεν συνίσταται φαρμακευτική αγωγή αλλά αλλαγή στον τρόπο ζωής και στις διατροφικές συνήθειες. Αυτό σημαίνει ότι μία υγιής και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με μία ζωή με επαρκή ύπνο και καλές συνήθειες,  συμβάλει στο να διατηρούμε την πίεση του αίματός μας σε φυσιολογικά επίπεδα, είτε είμαστε είτε δεν είμαστε υπερτασικοί!

Τα ΟΧΙ που σώζουν ζωές  

Αν έχετε υπέρταση  ακολουθείτε κατά γράμμα τις οδηγίες του γιατρού όχι μόνο αναφορικά με τη φαρμακευτική αγωγή σας αλλά και για τη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας.

Όχι στο κάπνισμα. Οι ουσίες που περιέχει ο καπνός αυξάνουν την πίεση του αίματος.

Όχι στο αλκοόλ. Η συχνή κατανάλωση αλκοόλ, σχετίζεται με αλλοιώσεις στην αριστερά κοιλιά της καρδιάς η οποία εξωθεί αίμα σ’  όλο το σώμα. Στους υπερτασικούς, ακόμα και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει τις πρώιμες λειτουργικές αλλοιώσεις της καρδιάς.

Όχι σε ζάχαρη και φρουκτόζη.  Έρευνες τις ενοχοποιούν στην εμφάνιση της υπέρτασης. Τα πρόσθετα σάκχαρα, αυξάνουν τον καρδιακό ρυθμό και την απαίτηση οξυγόνου όπως αυξάνουν και την προδιάθεση του οργανισμού για φλεγμονές, προκαλώντας ευρύτερη μεταβολική δυσλειτουργία.

Όχι στο αλάτι. Δεν είναι μόνο το αλάτι που βάζουμε εμείς στο πιάτο μας, αλλά και εκείνο που βρίσκεται σε συσκευασμένες και επεξεργασμένες τροφές. Μετριάστε την κατανάλωση τυποποιημένων προϊόντων. Μπέικον, γαλοπούλα, κοτόπουλο, πάριζα και ζαμπόν, ό,τι είναι σε φέτες και συσκευασμένο περιέχει πάρα πολύ αλάτι, όπως και το τουρσί, οι πίκλες και οι κονσέρβες με μανιτάρια, καλαμπόκι κ.α

Όχι στο επιπλέον βάρος. Σύμφωνα με έρευνες, όσοι διατηρούν το σωματικό βάρος τους σε κανονικά επίπεδα έχουν κατά 41% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν με την πάροδο του χρόνου αυξημένη αρτηριακή πίεση.

Όχι στα λιπαρά.  Μαγειρεμένα ή προμαγειρεμένα γεύματα είναι γεμάτα τρανς λιπαρά.  Το ίδιο ισχύει για τα κατεψυγμένα γεύματα, όπως πίτσες και πίτες ή γεύματα που θέλουν απλά ζέσταμα ή ψήσιμο στο φούρνο.  Καταναλώστε  φρούτα, λαχανικά, ελαιόλαδο και δημητριακά ολικής άλεσης.

Όχι στο πλαστικό. Η χημική ουσία ΒΡΑ (δισφαινόλη-Α) που περιέχεται στην εσωτερική επένδυση σε πλαστικά μπουκάλια και συσκευές τροφών και ποτών, μπορεί να “περάσει” και στην τροφή της συσκευασίας.  Αυξάνει την πίεση του αίματος ενώ έχει συνδεθεί και με αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Τα ΝΑΙ στην υπέρταση

Ναι στους φυσικούς χυμούς. Επιλέξτε καρότο, αγγούρι, σπανάκι, σέλινο και ωμό παντζάρι.

Ναι στην άσκηση. Έστω και στην ήπια αλλά σε καθημερινή βάση.

Ναι σε αντίδια, χόρτα, κολοκύθια και το αφέψημα φασκόμηλου.

Ναι σε φυσικά συμπληρώματα Ιχθυελαίου, ασβεστίου και μαγνησίου.

Ναι στη θετική στάση ζωής. Μειώνει το άγχος και ωφελεί πολλαπλά την υγεία. Εκμεταλλευτείτε τις ευεργετικές ιδιότητες των αιθέριων ελαίων όπως  λεβάντα, ρίγανη και Υlang-Ylang.