νεφρά, χοληστερόλη, ελαιόλαδο, ουρολοίμωξη, ουρία

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία των νεφρών, δύο φυσικά «φίλτρα», από τα οποία ο οργανισμός  απομακρύνει τοξίνες και άλλες περιττές ουσίες. Για να τα προστατεύσετε, πείτε ναι, στη μεσογειακή διατροφή.

Σύμφωνα με έρευνες, φρούτα, λαχανικά και υγιεινά λιπαρά, μειώνουν κατά  50% τον κίνδυνο χρόνιας νεφροπάθειας και κατά 42% τον κίνδυνο εμφάνισης βραχυπρόθεσμων δυσλειτουργιών στα νεφρά. Η ευεργετική επίδραση της μεσογειακής διατροφής, οφείλεται στο ότι συμβάλει στην καταστολή φλεγμονών στα νεφρά αλλά και το εσωτερικό τοίχωμα καρδιάς και αιμοφόρων αγγείων.

Τα νεφρά είναι πολύτιμα: η δυσλειτουργία τους,  μπορεί να συσσωρεύσει βλαβερές ουσίες, που θα  επιβαρύνουν όλα τα όργανα του σώματος. Τότε αισθανόμαστε κουρασμένοι, χάνουμε την όρεξή μας και είναι πιθανό να εμφανίσουμε ναυτία και δύσπνοια.

Οι σύμμαχοι των νεφρών

Σκόρδο. Με  αντιφλεγμονώδη δράση και πολύτιμα αντιοξειδωτικά, μειώνει τη χοληστερόλη στο αίμα. Επιπρόσθετα, η  έντονη γεύση του, μειώνει την ποσότητα αλατιού που θα θέλαμε να καταναλώσουμε.

Κρεμμύδι. Με ιδιότητες, παρόμοιες με του σκόρδου. Αν το καταναλώνουμε ωμό, τότε απογειώνεται η  αντιφλεγμονώδης δράση του.

Ψάρια.  Σολομός, σαρδέλα, πέστροφα και ρέγκα μάς ενισχύουν με πρωτεΐνες και Ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία αν καταναλώνονται συστηματικά, μάς προφυλάσσουν από καρδιοπάθειες και υπέρταση, άρα, μειώνουν τον κίνδυνο νεφροπάθειας, για την οποία ενοχοποιούνται οι συγκεκριμένες ασθένειες.

Στραυρανθή λαχανικά. Λαχανίδα, μπρόκολο, κουνουπίδι και λάχανο είναι εξαιρετική πηγή φυτικών ινών και βιταμινών C και Κ, που συμβάλουν στην καλή λειτουργία των νεφρών. Έχουν μικρή περιεκτικότητα σε κάλιο, άρα, είναι κατάλληλα για όσους αντιμετωπίσουν πρόβλημα με τη λειτουργία των νεφρών τους.

Αυγό. Με πολύτιμο σίδηρο – που συμβάλει στην καλή λειτουργία των νεφρών –  βιταμίνες και πολύτιμα μεταλλικά στοιχεία.

Κράνμπερι. Εκτιμάται ότι καταπολεμά την ουρολοίμωξη. Αυξάνει την οξύτητα των ούρων και εμποδίζει τα βακτήρια να ενσωματωθούν στα τοιχώματα της κύστης.

Εχθροί των νεφρών

Αναψυκτικά. Φουλ στη ζάχαρη, με μηδενική διατροφική αξία. Μελέτες έχουν συσχετίσει την συχνή κατανάλωσή τους, με οστεοπόρωση, νεφροπάθεια και προβλήματα στα δόντια. Και τα αναψυκτικά διαίτης—αν και με λιγότερες θερμίδες- περιέχουν τεχνητά γλυκαντικά και συντηρητικά. Προτιμήστε νερό, ή σόδα με λίγο λεμόνι.

Αλλαντικά. Περιέχουν πολύ αλάτι ενώ κάποια συστατικά τους, ενοχοποιούνται για νεοπλασίες. Προτιμήστε άπαχο κρέας όπως κοτόπουλο και γαλοπούλα.

Κατεψυγμένα γεύματα. Η συστηματική κατανάλωσή τους, μπορεί να προκαλέσει από διαβήτη τύπου 2 μέχρι και άλλα προβλήματα υγείας.

Βούτυρο. Τα κορεσμένα λιπαρά του αγαπούν τη χοληστερόλη και την παχυσαρκία. Και η μαργαρίνη, περιέχει τρανς λιπαρά. Προτιμήστε  το ελαιόλαδο, ιδιαίτερα το ωμό.

Μαγιονέζα. Πολλές θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά! Ακόμη και αν έχει χαμηλά ή  0% λιπαρά, περιέχει ζάχαρη, αλάτι  και συντηρητικά. Προτιμήστε το γιαούρτι που περιέχει βιταμίνες και ασβέστιο.

Όταν τα νεφρά εκπέμπουν SOS

Αλλαγές στην ενούρηση. Αύξηση ή μείωση της ποσότητας των ούρων αλλά και της συχνότητα ενούρησης, ιδιαίτερα το βράδυ. Ίσως, τα ούρα γίνουν πιο σκούρα.

Ούρηση με πόνο και τσούξιμο.  Συμπτώματα της ουρολοίμωξης, που αν επηρεάσει τα νεφρά τότε προστίθενται  πυρετός, ρίγη και πόνος σε πλάτη και μέση.

Αίμα στα ούρα. Ίσως οφείλεται σε βλάβη των νεφρών ίσως σε άλλη αιτία.

Πρήξιμο. Η συσσώρευση υγρών προκαλεί οίδημα σε χέρια,  πόδια, αστραγάλους και πρόσωπο.

Κόπωση. Η έλλειψη ερυθροποιητίνης- ορμόνη των νεφρών που  βοηθά τα ερυθρά αιμοσφαίρια να μεταφέρουν το οξυγόνο- μειώνει τα ερυθρά αιμοσφαίρια και προκαλεί αναιμία, άρα και αδυναμία.

Ζάλη και αδυναμία συγκέντρωσης. Αναιμία και νεφροπάθεια στερούν από τον εγκέφαλο, το οξυγόνο.

Δερματικά εξανθήματα. Οι βλαβερές ουσίες που συσσωρεύονται στο αίμα, προκαλούν εξανθήματα και  φαγούρα.

Μεταλλική γεύση στο στόμα. Όταν αυξάνεται η ουρία στο αίμα,  διασπάται σε αμμωνία στο σάλιο και προκαλεί τη χαρακτηριστική γεύση στο στόμα.