πέτρα, νεφρά, νεφρολιθίαση, λίθοι, νάτριο

Οι πέτρες στα νεφρά δεν προκαλούν μόνο πόνο αλλά ενέχουν και κινδύνους για τη λειτουργία τους. Με δεδομένο ότι τις πέτρες δημιουργεί η παρουσία ορισμένων μετάλλων στα νεφρά, με όπλο τη διατροφή, μπορούμε να μειώσουμε την πιθανότητα  σχηματισμού τους.

Αν κάποιος έχει εκδηλώσει νεφρολιθίαση, είναι πολύ πιθανό να εμφανίσει εκ νέου. Περίπου το 80% είναι άνδρες, επειδή έχουν μεγαλύτερη ουρήθρα.  Συνήθως, οι λίθοι αποτελούνται από οξαλικό ασβέστιο, φωσφορικό ασβέστιο, ενώ σπανιότερα από ουρικό οξύ, κυστίνη και στουρβίτη.

Λέμε ΝΑΙ σε:

Άφθονο νερό. Ελαττώνει την παραγωγή ουρικού οξέος και άρα και πέτρας. Όσοι πίνουν πάνω από 3 λίτρα την ημέρα έχουν περίπου 30% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν πέτρες στα νεφρά.  Αν είστε ενυδατωμένοι, το χρώμα των ούρων είναι διάφανο και δεν έχουν οσμή. Αν είναι κίτρινο ή σκούρο κίτρινο, σημαίνει ότι δεν πίνετε αρκετά υγρά.

Τακτική ούρηση. Όσο περισσότερο παραμένουν τα ούρα στην ουροδόχο κύστη, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος να κρυσταλλωθούν άχρηστα μέταλλα και άλατα και να σχηματίσουν πέτρες.

Τροφές πλούσιες σε ασβέστιο. Τα γαλακτοκομικά αποτρέπουν τον σχηματισμό πέτρας και είναι απαραίτητα αν καταναλώνουμε οξαλικά οξέα, όπως το σπανάκι.

Φρούτα και λαχανικά. Ορισμένα συστατικά τους, όπως το κάλιο, εμποδίζουν το σχηματισμό κρυστάλλων ασβεστίου και ουρικού οξέος.

Φασόλια, φακές, κινόα, ξηροί καρποί. Περιέχουν φυτικές πρωτεϊνες, που προστατεύουν από τον σχηματισμό πέτρας στα νεφρά.

Μαγνήσιο και κιτρικό οξύ. Το μαγνήσιο μειώνει τον κίνδυνο σχηματισμού λίθων. Ναι σε καστανό ρύζι, γιαούρτι, μπανάνες και αβοκάντο. Τα επεξεργασμένα τρόφιμα αφαιρούν όλο το μαγνήσιο από τα τρόφιμα. Αναζητείστε κιτρικό οξύ σε λεμόνια,  ακτινίδια, φράουλες κ.ά.

Άθληση. Αναστέλλει την υπερκαλιναιμία που προκαλεί η ελευθέρωση του ασβεστίου από τα οστά.

Περιορίζουμε:

Ζωικές πρωτεΐνες. Περιέχουν πουρίνη, μια ένωση η οποία διασπάται σε ουρικό οξύ στα ούρα και μπορεί να οδηγήσει σε σχηματισμό πέτρας ουρικού οξέος. Πλούσια σε πουρίνες είναι συκωτάκια, καρδιά, νεφρά, μοσχαρίσιο κρέας, μπέικον αλλά και

Ορισμένα ψαρικά. Αντσούγιες, σαρδέλες, ρέγγα, μπακαλιάρος, σκουμπρί και σαρδέλες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες.

Νάτριο. Αυξάνει τον κίνδυνο δημιουργίας οξαλικού ασβεστίου και φωσφορικών αλάτων, που δημιουργούν πέτρες. Υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, έχουν προμαγειρεμένες τροφές, κονσερβοποιημένες σούπες και λαχανικά, επεξεργασμένα ή κατεψυγμένα γεύματα, σνακ, αλλαντικά, σάλτσες, τουρσιά, παστά, τυριά, κρέας, ελιές και πατατάκια.

«Κρυφές» πηγές νατρίου. Αναγράφονται στα συστατικά των προϊόντων:  γλουταμινικό νάτριο, αλγινικό και νιτρικό νάτριο ή νιτρώδες άλας, baking powder σόδα ψησίματος και φωσφορικό νάτριο.

Βιταμίνη C. Συμβάλει στη σύνθεση οξαλικού οξέως στον οργανισμό. Προτιμότερο ν’ αποφεύγουμε συμπληρώματα διατροφής που την περιέχουν και όχι φρούτα και λαχανικά που μας την παρέχουν. Σύμφωνα με έρευνες, ημερήσιες δόσεις βιταμίνης C ή συμπληρωμάτων ασκορβικού οξέος πάνω από 2.000 mg μπορεί να αυξήσουν τον σχηματισμό πέτρας στα νεφρά.

Οξαλικά τρόφιμα. Σπανάκι,  παντζάρια, ξηροί καρποί, πίτουρο σιταριού, φαγόπυρο, σόγια, γλυκοπατάτες και σοκολάτα. Τα οξαλικά τρόφιμα συνδυαζόμενα με ασβέστιο, συμβάλλουν στο σχηματισμό πετρών οξαλικού ασβεστίου.

Αναψυκτικά τύπου κόλα. Περιέχουν φωσφορικό οξύ που αυξάνει τον κίνδυνο για πέτρες στα νεφρά.

Υπερβολική καφεΐνη. Καφές, τσάι και ροφήματα με καφεΐνη,  λόγω των διεγερτικών ιδιοτήτων τους, μπορεί να προκαλέσουν εξάντληση των νεφρών, αυξάνοντας το επίπεδο του ασβεστίου στα ούρα.

Ζάχαρη και φρουκτόζη. Η ζάχαρη ανατρέπει τις ισορροπίες των μετάλλων στον οργανισμό, επηρεάζοντας την απορρόφηση ασβεστίου και μαγνησίου.

Φάρμακα. Αναστολείς πρωτεάσης, αντιβιοτικά και διουρητικά, συμβάλλουν στην ανάπτυξη λίθων στα νεφρά όπως και η υπερβολική χρήση αντιόξινων και δισκίων ασβεστίου. Ο θεράπων ιατρός θα λάβει τις σχετικές αποφάσεις.